M. ENİS ŞENSEVER
   Lisansüstü karma sergisi üzerine (1)
Yayın Tarihi: 31 Mayıs 2022, Salı
Diğer Yazıları

Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Mehmet Akif Ersoy Eğitim Binası Fuaye Salonu Galerisinde bir başka etkinlikte buluştuk. Pandemi sonrası diyebileceğimiz bu etkinliklerin bir yenisi de güzel bir işbirliği ile gerçekleşti. Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Resim – İş Öğretmenliği AD ile Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Ana sanat Dalı Lisansüstü ( Yüksek Lisans)öğrencilerinin buluşması oldu. ‘’ Lisansüstü Buluşması’’ adıyla gerçekleşen bu serginin birlikteliğini sağlayan Güzel Sanatlar Fakültesi Dekan Yardımcısı, aynı zamanda Fakültenin Sanat Galerisi sorumlusu sayın Doç. Ayhan ÇETİN ve Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölüm Başkanı sayın Doç. Dr. Aylin GÜRBÜZ ü bir kez daha kutluyorum. Bu Sergileri, karşılıklı diyalog ve sürdürülebilir eğitim ortamlarında öğrencilerin aktif olarak etken konumda olmalarını sağlamak açısından, sanat eğitiminin verimliliği üzerine çok önemli sayıyoruz. Resim –İş Öğretmenliği AD nın, Mezunlar Buluşması-I karma sergisine ( 23 - 27 Mart 2022) katılan kimi arkadaşlarımızı bu sergide de yer aldıklarını gördük. O serginin de kalite seviyesi oldukça iyiydi. Bu sergi bünyesinde yer alan katılımcıların Lisansüstü öğrenciler olması, belli bir seviyeyi aşma noktasında sanatçı nosyonu, kalitesi bağlamında önemli çalışmalarının sunumu saçısından sanat ortamına katkı sağladıklarının da altını çizmek gerekiyor. Eğitim ve uygulama, teorik ve pratik diye adlandırdığımız şeyin ne anlama gelebildiğini özellikle güzel sanatlar eğitimi veren kurumların sergilerinde somut olarak çok daha iyi anlayabiliyoruz. Sergi, 20 Mayıs - 3 Haziran 2022 tarihleri arasında gezilebilir. Sanat severlerin ilgi ile gezmesini bekliyoruz ve istiyoruz.

         Pandemi döneminde yüz yüze eğitim yapılamadığından çevrimiçi ( Online) derslerin internet ortamında yapılmasının sakıncalarını yaşadık ve gördük. Resim, heykel, seramik ve cam vb gibi pratikte karşılığının alındığı eğitim süreçlerinden mahrum kalınması, teorik bilginin deneyimlenme aşaması olan atölye uygulamalarının sekteye uğraması ile sıkıntılı bir dönemi geride bıraktık. Buna rağmen bu yarıyılda açılan sergilerde oldukça başarılı çalışmaları görerek çok mutlu olduk. Bu yazının bu kısmında kimi öğrenci çalışmalarına değinerek ilerleyen bölümünde de galeriler ve tüketici olarak izleyiciler üzerinde duracağız. Tüm öğrenci resimlerine yer vermek istemimize rağmen yazının uzunluğu açısından seçmek zorunda olduğumuzdan katılan her öğrencimizin eline sağlık diyor yollarının açık olmasını diliyorum.   

      Lisansüstü öğrencilerinin kişilik arayışı üsluplaşma açısından belli oluyor. Hep söylenen bir halk deyimi vardır,’’ Taklitler aslını yaşatır’’ diye. Yıllar önce YÖK ve Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi 1994 yılında 34 Eğitim Fakültesini kapsayan hizmet öncesi öğretmen eğitimi amaçlı seminer çalışmalarında,  Üniversiteler bölgelere ayrılıp seminerler başladığında Bolu İzzet Baysal Üniversitesindeydik. Gazi Eğitim Enstitüsü mezunu olup 1994 de İzzet Baysal Eğitim Fakültesinde görev alan Yrd. Doç.  Mahmut Öztürk, Seminer oturumunda Prof. Dr. Mary STOKROCKİ ( Arizona State University ) ve  Prof. Dr. Olcay KIRIŞOĞLU nun  ( Mustafa Kemal Üniversitesi) karşılıklı soru cevap şeklinde geçen tartışmalarında şunu söylemişti. Bizler atölyelerde hocaların kendi anlayış ve tarzını dayattığında kendi kopyalarımızı  üretiyoruz, böyle olursa benim atölyemde de küçük Mahmutçuklar yetişir. Biraz ironik olsa da gerçeklere dayanan bir sorunu dile getirmişti. Bu sorun hep var maalesef. Ancak biz eğitimin bir parçası olarak en başında etkilere açık olmak, deneyimlemek için kişiliğimizle örtüşen sanatçıların yapıtlarına bir öykünme içinde oluyorsak bunu doğal karşılıyoruz. Sorun kötü bir taklitçi olmayıp maniyer de olunsa kendi çizgisini bulması ve kendisini geliştirmesi açısından yaşanması gereken süreç olarak değerlendiriyoruz.

    Buse FULÜRYA, Doç. Ayhan ÇETİN in öğrencisi . Peyzaj çalışması dikkat çekici geldi. Kış mevsimi içinde ağaçlar ve köprü.  Sağ köşeden geriye doğru uzanan bir akarsuyu ve üzerinde köprü, izleyene paralel konumda resmedilmiş. Kuru ağaç dallarının birbirine giren girift cangılı içinde köprü yer yer kayboluyor. Sol tarafta bir patika ve yol kenarında korkuluk olarak çitler resmedilmiş. Ayhan beyin resimlerinden fırça tekniğine çok yakın esinlenmeler gördük. ( Resim – 1)

Doç. Dr. Mehtap KODAMAN hocamızda yanımızdaydı. Buse, evet hocam Ayhan beyden etkilendim, seviyorum demişti. Bir kere açık sözlü olması çok güzel. İkincisi de, plastik çözümlemelerinde endişeye ihtiyacı olmadığını da resmine yansıyordu. Şu bir gerçek, etkilenmelerinin yanı sıra kişilik özellikleri de  seziliyordu. Yakın bir gelecekte bu tür etkilenmelerden çabuk sıyrılacağını düşünüyoruz. Tabi bu seviyeye gelen öğrenciler kendi sorunsalını bilirler ve gelişmeye de açık olurlar. Başarılar diliyorum. 

    Sümeyye DURSUN un bel portresi kadın başı yorumu. Kontra Poz, simetriği bozan asimetrik duruş ile hareket kazanmış bir duruş. Bir eli iskemle üzerinde. Oturma şekli ile izleyiciye  paralel konumda bir pozun içinde   oturma yönüne karşı hafif sola dönük profil den bir baş çizimi ve kolunda aynı yöne dönük oluşu. Rönesans tan buyana portre geleneği için de  klasik resim anlayışından bir enstantane.  Figüratif resmin içinde Sembolist eğilimler de diyebileceğimiz ifade biçimlerini de gözlemliyoruz. Severek izledik. Ekspresif dışavurumcu bir yanı da pentürüne yansımış. Işığı kullanış biçimi Kuzey Avrupa resminin önemli ismi

 J. Vermeer in İnci Küpeli kız tablosunu çağrıştırıyor. İskemle üzerindeki elin mavi tonlarda boyanmış olması da kendi içinde anlatıma dayalı yorumlar getirmesi açısından da çok dikkat çekiciydi. ( Resim – 2)

 

DİĞER YAZARLAR
ERCAN KERMAN
İNSANLIĞIN RUHSAL KIŞI
Ahmet Acaroğlu
KİM  ÖĞRETTİ  ALFABEYİ ? 
Recep ÇINAR
Devlet Adamlarına Öğütler!
Zafer Dereli
FİİLEN ÜST KADROLARIN GÖREVİNİN YAPILMASI O KADROYA SINAVSIZ ATANMA HAKKI VERİR Mİ?
Selçuk Duranlar
KRUVAZİYER TURİZM VE FERİBOT İŞLETMECİLİĞİ
MELTEM BABACIK (dytmeltembabacik@gmail.com) (inst: 360beslenme)
EMZİRME DÖNEMİNDE ZAYIFLAMAK MÜMKÜN MÜ?
NURAN İKİZ
CEP TELEFONLARINA ARAÇ MODU KONMALI
TURAN ŞALLI (Roman Sivil Toplum Gönüllüsü)
  DAVA ADAMI OLMAK-ROMAN DAVASI
Şükrü Akıllı
DOĞAYA SAHİP ÇIKMAK-KORUMAK BU MUDUR?
Doç. Dr. Yeliz YEŞİL
Oz Büyücüsü Filminin Anlattıkları
Numan Özgür METİN
SAKLI GÖL AĞVA ŞİLE GEZİ NOTLARIM
MUSTAFA ÇETİN
Alevilik ve toplumsal birlik
M. ENİS ŞENSEVER
Deniz BAYAV Atölyesi Resim Sergisi (3)
HAMİT PUHALOĞLU
Kefenin Cebi Yok…
ŞAHVER HÖBEK
Çocuklarda Nefes Farkındalığı
Mehmet Ali ESMER
BİR YANGIN HABERİNİN DÜŞÜNDÜRDÜĞÜ
OLCAY DAL
Cumhuriyet nedir ?
Hüsnü Sarıgül
Suriyeliler denizde, Mehmetçik Suriye’de
Ertan Çekiç
İNSANLARA NE İSTEDİĞİNİ SORSAYDIM, DAHA HIZLI GİDEN AT ÜRETİRDİM
ABDULLAH GÜRGÜN
İLHAN KOMAN SAGUSU
CELİL ÖZCAN
SAKARYA ZAFERİ’NİN 100. YILI KUTLU OLSUN!
İHSAN KÖSE
İZ BIRAKANLAR
Prof. Dr. Özer ERGÜN
Kurbanda Hijyen ve Gıda Güvenliği Niye Önemli?
Hüseyin Erkin
FİYATLARI YÜKSELEN KİMYASAL GÜBRE FOTOĞRAFI
ÖZCAN AYGÜN
EDİRNE GAZİ OSMAN PAŞA ORTAOKULUNUN KAZANDIĞI ULUSAL BAŞARI VE ÇANAKKALE SAVAŞLARININ 106. YIL DÖNÜMÜ
MUSTAFA ERSOY
MUHALEFET ETMEK, BOZGUNCULUK MU? İHANET ETMEK Mİ?
Levent Büdüş
SİS DAĞILINCA
Tülay Çağlarer
ATATÜRK ve ÇOCUK
Teoman ÖZÇUHACI
MESAFELER VE ÖLÇÜLER - ÖLÇÜTLER
Psikolog. Buse BAŞKÖYLÜ
KORONAVİRÜS SALGINI SÜRECİNDE KAYGIMIZI YÖNETMEK
Derya Kurbay
Bunun sonu ne olacak?
Burhan Aytekin
19 Mayıs Gençlik Bayramı Kutlu Olsun
EKREM KANTUR
Devlet ihtiyaç sahiplerine destek oluyor!
Yener Yaveroğlu
Allah’ın otu ıspanak neden beş lira?
ÜLKÜ VARLIK
TÜYAP DİYARBAKIR KİTAP FUARI (25/30 EYLÜL 2018) VE CAHIT SITKI TARANCI
Yaver Tetik
Sıcak Sulu Kalorifer Kazanı Yakma Talimatı:(4)
NEDİM ZOBAR
BÜYÜK ve KUTLU ZAFER
Mehmet Ali ESMER
Mehmet Ali ESMER
Hüsnü Sarıgül
ABDULLAH GÜRGÜN
ŞAHVER HÖBEK