M. ENİS ŞENSEVER /
ÇAĞDAŞ SANAT FUARI – 2018 (6)
22 Ekim 2018 Pazartesi, 07:00

Jeungmo PARK adlı sanatçı ise küçük gözenekli kafes tellerini bilinçli bir şekilde, figürün formunu , yapısını ortaya koyacak şekilde birkaç kat keserek ve üst üste çakıştırarak, örüntülü bir figür illüstrasyonu nu  belli bir kalınlıkta oluşturarak sergilemektedir. Üç boyutlu, heykelimsi ancak karşıdan bakıldığında iki boyutluymuş gibi, sanki resim etkisi verecek bir yanılsamayı da sağlamış durumdadır. Nevar ki hafif şekilde yer değiştirdiğimizde figürün hareketlenişini izliyoruz. Janjanlı kumaşlar gibi. Tabi bu kafes telleri de çok faklı bir örüntü-dokuya sahip olduğundan ilginç bir buluş olarak değerlendirmeliyiz.  Tabi tuval olmadığı için ya asarak yada çok özel bir çerçeve hazırlanarak teşhir için sergilenebilir . ( Resim – 13)

İrfan ÖNÜRMEN ninde perde tüllerinden keserek ve boyayarak elde ettiği birkaç kat renkli tülün üst üste gelmesiyle aynı J. PARK ın tel kafesleri gibi bir etki sağlayan çalışmalarını getiriyoruz. Kağıt kesme yapıştırma yöntemiyle Halil VURUCUOĞLU nın çalışmalarına da bir gönderme yaparsak, Grafik yorumlar yöntemiyle laboratuar çalışmaları ki karanlık odadır. Bunlar valör araştırmaları ve teknik sonuçlardır. Yapıtına belirgin bir leke ve kompozisyon kazandırır. Şulzagrafi ( Schulzgrafie)ışığa duyarlı fotografik materyal ile objelerin kontakları sonucu sülietlerinin elde edilmesi.( Güler ERTAN – Çağdaş Fotoğraf Sanatı) Hacimler oluşamadan kademeler e dönüşmekte ve son derece ilginç, sanki lekesel çalışan bir ressamın elinden çıkmış gibi bir sonuca ulaşıldığı gözlenmiştir.  Bu gün çok da moda haline gelen ve bu tür hacimselliği yani döndürmeden( Modle) lekesel,  kademelerle sağlayan çalışmalar la karşılaşmaktayız. H. VURUCUOĞLU bu fotografik sülietleri  kat kat kağıtları kesip yapıştırarak,  bunu İ.ÖNÜRMEN ise kolaj olarak yapıştırmadan belli boşluklar bırakarak yapıyor.  Transparanlığın etkisini artırarak farklı bir fulu etki elde ettiğini de gözlemliye biliyoruz. ( Resim – 14 )

Son olarak da Kolaj çalışmalarından iki örnekle yazımızı tamamlayalım. Daha önce ki yazılarımda da Kolaj – Asamblaj ın ne olduğunu örnekler vererek değindiğimi söyleyebilirim.  Belki de apayrı bir yazı konusu olacağını da belirteyim. DADA dan gelen KOLAJ uygulamalarını, yine okullarımızda Resim- İş derslerinde uygulama çalışmaları olarak müfredatta görmekteyiz. Kesme, yırtma ve kopartma adı altında farklı yöntemlerle örnek çalışmalar şeklinde yapıldığını söyleyelim.  Kesme oyma işlerinde Dekupe

 ( Dekupaj) ederek çıkarılan renkli kağıt figür ve şekilleri ve yeniden kurgulayarak kolajlama yöntemiyle yeni düzenlemeler üretebilmekteyiz.  Bunu Türk sanatında İnce kağıt oymacılığında da ( KATI ) görebilmekteyiz.

Şimdi kesme yapıştırma yöntemiyle Azade KÖKER in soyut kolaj çalışmasına yer veriyoruz. Konumuz gereği kesilen parçaların bir araya gelişiyle pazıl ( Puz. Zle ) gibi bir örüntü – doku oluştuğunu da gözlemleyebilmekteyiz.  Kesilen renkli dergi parçalarından alınması aynı zamanda soyut bir resim etkisi de verebilmektedir.( Resim – 15 )

Son örneğimiz de Vık MUNIZ ın Pıctures of Magazine adlı kolaj uygulaması olacak. J.Whistler den esinlenerek ( resminden yola çıkarak) yırtma yapıştırma yöntemiyle oluşturulan espri kopyasıdır. Bu tarzı, bir ressamın konusunu alıp sanatçının kendi uyguladı teknik ve yöntemle yeniden üretmek olarak açıklayabiliriz. V.Van GOGH un J.François MİLLET in saman yığınında dinlenen çiftçi karı koca

( Fiesta) resmini  kendi tuşe tekniği ile çalışması gibi, V.MUNIZ de Whistler in çalışmasını kolaj tekniğine uyarlamasıdır.( Resim – 16 )

Bu yazımda diğer heykel ve düzenlemelere girmeden ( sanattan çok inovativ denemelerdi) ağırlıklı olarak öne çıkan çalışmalara yer verdim. Bir kez daha CIA nın kültürel silahının Çağdaş sanata yön vermek olduğunu belirterek, post modern tavra bir örnekle sonlandıracağım. Ancak bu son örnek

( BANKSY) Çağdaş Sanata bu kadar mı yön veriliyor dedirtiyor. Bu kadarda değil şüphesini taşımak istiyorum. Aktivist denilince 100 defa düşüneceksiniz. Bu hareketlerin arkasında hep küresel sermaye var

Bugünlerde çok konuşulan BANKSY in eserlerine bakalım. En ünlü sokak sanatçısı aktivist, açık artırmada 1,4 milyon dolara satılan eserini özel bir çerçeveye yerleştirdiği düzenekle satıştan sonra uzaktan kumanda ile doğrayarak imha etmiştir. İzleyenler şaşkınlık verici bakışları önün de 1,4 milyon dolarlık eser parçalanmıştı. Bunu görenler, bende aldığım eseri parçalarsam değeri artar mı sorusunu sormuşlar. Bakın yıkıcılık nasıl algı olarak sunuluyor.  Londra merkezli,  sanat simsarlığı yapan’’ My Art Broker,, lütfen elinizdeki eserlere zarar vermeyiniz uyarısı yapmış. Soru şu 1,4 milyon dolar fiyat biçilen eser neden tahrip edilsin. Tahrip edilecekse neden 1,4 milyar dolar fiyat konuyor. Hatta bir sokak sanatçısı aktivist in eserine kim ve neden 1,4 milyon dolar fiyat biçiyor !?  Dikkatle izlenmesini istiyorum.

    BU HABERE YAPILAN YORUMLAR
    YORUM YAZ
Adınız :
E-mail :
Başlık :
Yorumunuz :
Güvenlik Kodu
:

 
Copyright ©
Yenigün Ofset Gazete ve Matbaa Tesisleri Mumcular Sk. (Eski itfaiye karşısı) No: 16/B EDİRNE
0 284 225 27 57 - 212 77 55